Så slipper du motorhaveri

Många av sommarens utryckningar har handlat om motorhaveri. Motorhaveri är inte bara potentiellt farligt, det är oerhört vanligt också. Men lätt att slippa om man kollar sin utombordare.

Grundstötningar i all ära. Men det är motorhaverier av olika slag som är det riktigt stora bryderiet för både båtfolk och Sjöräddningssällskapet. Har du en inombordare kan det vara svårt att åtgärda och bogsering vara det enda alternativet. Men om du har en utombordare borde du kunnat förhindra problemet, eller åtminstone förberett dig på att fixa det på plats.

– Det som vi allra oftast åker ut på är motorhaverier och – man kanske inte ska vara så hård men – om man hade skött om sin motor så hade vi sluppit åka ut och hämta, säger Ulla Hansson, sjöräddare på stationen i Hovås sedan åtta säsonger och tilllika försäljare av motorer på Harry Hansson Marincentrum.

– Det är väldigt vanligt att man inte servar sin motor som man ska och det är också vanligt att man kör slut på bränslet, sammanfattar hon de två största problemområdena med utombordare. För vare sig det handlar om den gamla tvåtaktaren, den nya tvåtaktaren eller en fyrtaktsmotor måste man hålla efter sin utombordare. Helst på hösten när man tar upp båten, men visst går det lika bra på våren också i värsta fall.

– Det tar ju bara runt tre timmar, eller en förmiddag, säger Ulla Hansson. En rätt liten insats i tid för att slippa stopp när man är ute på sjön är exempelvis att byta sitt bränslefilter regelbundet eller skaffa ett om man inte redan har.

– Många byter inte – eller så har de köpt en gammal motor och vet inte när det byttes senast. Men risken är att det bildas kondens av temperaturskillnader och till sist stoppar motorn, säger Ulla Hansson.

En gång per år ska filtret bytas. Lika ofta bör man gå igenom sin utombordare, kolla bälgar och genomförningar, byta växelhusolja, smörja styrkabel, gas- och växelvajer och köra rent med sötvatten. Många låter dessutom motorn hänga över vintern, så det kan vara en god idé att även smörja motorlåset så att man slipper såga upp nästa gång motorn ska av. Vidare bör man smörja nipplar, propelleraxel och andra rörliga delar – foggingoil i förgasaren – samt byta packningar i växelhuset. Utöver bränslefilter bör man också byta tändstift – eller åtminstone ha i reserv – och zinkanoderna när cirka 50 procent återstår. Sedan finns det också ett par saker som är bra att tänka på när man är ute på sjön, särskilt nu på sensommaren.

– Kontrollera att lanternorna fungerar, det blir snabbt mörkt, och ha varma kläder samt flytväst på.

– Det är också väldigt många som inte har någon bränslereserv med sig. Cirka 20 procent, eller en dunk, bör man ha, säger Ulla Hansson.

Hon tipsar också om att ladda mobilen och ha den i vattentätt fodral om halsen.

– Och om det är kraftig dimma eller mörker, sänk farten ordentligt. Lita inte bara på GPS:en, se ut och se upp för andra båtar och ha stor säkerhetsmarginal till öar och grund, säger Ulla Hansson.

Ett annat väldigt bra tips när man har utombordare är att inte förtöja med motorn mot höstvinden. Vid starkare vind kan båtens hävningar fylla motorbrunnen, vilket till sist leder till att båten kan sjunka.

Att man sedan ska hålla koll på sina bränslenivåer och inte helt lita på bränslemätaren får vara det sista tipset.

Det ska ju vara lätt och enkelt att ha en utombordare, eller hur?

Så här kollar du din utombordare

Utombordare
  • Död mans grepp. Viktig säkerhetsaspekt, bryter motorn i händelse av olycka, exempelvis om du faller överbord. Ha gärna ett extra, annars går motorn inte att starta om du tappar bort originalet.
  • Växelhusolja – ska alltid bytas på hösten. Saltvatten kan läcka in och blandas med oljan och det är inte bra för motorn, eftersom lagren skär. Du ser att det är vatten i oljan om den är mjölkfärgad. (Växelhuset finns vid propellern).
  • Bränslefilter (sitter mellan motorn och tanken). Ska bytas varje år. Vid kondens startar inte motorn (det blir vatten i bränslet).
  • Smörja propelleraxeln. Ska även göras på alla andra rörliga delar, så att motorn och propellern inte skär ihop eller rostar.
  • Kolla att slangklämmorna inte är rostiga – då läcker det bensin. Inte bra av förklarliga skäl.

Tillbaka

FBK NYHETSBREV

Svenska sjö